AKUTTE MUSKELSKADER OG BEHANDLING

De akutte muskelskader rammer typisk muskler og led.

De akutte skader rammer typisk muskler og led. Skader opstår, fordi musklen eller ledet pludselig bliver udsat for større belastning, end den er i stand til at klare. På grund af tryk, pludselig overbelastning eller ydre vold:

  • Eneskader, for eksempel en forkert landing.
  • Kontaktskader, for eksempel en tackling.

Muskelskader og ledskader opstår selvom vi gør alt for at forebygge dem. Det er derfor nødvendigt at vide, hvordan du som leder, træner eller idrætsudøver skal reagere, for at begrænse skadens omfang.

Løbeskader
De fleste løbere oplever på et eller andet tidspunkt at blive skadet. Det kan være en ganske lille overbelastningsskade, som hurtigt kan afhjælpes med en pause, eller det kan være en mere alvorlig skade, som måske fører til en kronisk tilstand, som forhindre løb. Selv små skader bør tages alvorligt for at forhindre forværring og kroniske tilstande, men spørgsmålet er, hvordan skader behandles og i første omgang forebygges. I denne sektion kan du læse om behandling, forebyggelse og råd vedrørende løbeskader. Der er behandlingsvejledning til tre meget udbredte løbeskader nemlig løberknæ, skinnebensbetændelse og achillessenebetændelse.

Det virker umiddelbart enkelt og lige til at løbe, men løb er hårdt for kroppen. Løb er monotomt og slider på kroppens led, muskler og sener. Når du løber, lander du med cirka fire gange din egen vægt for hvert eneste skridt. Det er imidlertid ikke nødvendigvis et problem, hvis du griber dit løb an på den rigtige måde. Gør du det, er løb både sundt for krop og sjæl. Løb er en af de bedste måder at komme i god kondition på – og så bliver du i godt humør. Især hvis du kan undgå skader.

Førstehjælpen når en skade opstår:
Det er vigtigt, at du som førstehjælper er realistisk omkring din egen rolle og evner.
Du skal gøre dig klart, hvad du kan afhjælpe, med din viden om skadesbehandling. Du skal kende dine begrænsninger, så du ikke går i gang med en behandling, der kan forværre skaden.

Det første du skal gøre, er :

  • At undgå yderligere skade, ved at stoppe aktiviteten (idræt/sport).
  • At spørge, hvor det gør ondt.
  • At se og vurdere skadens omfang.
  • At begynde RICE – behandling og/eller tilkalde assistance.